torsdag 4 juni 2009

Solhatt


Med tanke på dagens väder är det kanske lite väl positivt att att sy solhattar, eller? Jag hittade i alla fall ett enkelt och roligt mönster i samma Burdatidning (4/2009) som jag sydde elefanten ur och blev sugen att prova. Tyget är från Stoff och Stil och i ganska tunn bomull. Det var svårt att få en bild så att formen blir tydlig. Hatten består alltså av tre delar (och tre foderdelar); brätte, sidstycke och överdelen. Jag sydde den i storlek 50 (fanns i storlek 48, 50, 52) vilket visade sig vara lite för lite för Storebror och lite för stor för Lillebror. Så nu blir det att sy ett par till i kväll. Jag gjorde stickningar på brättet, vilket inte var i mönstret, men som gjorde den finare och lite mer bearbetad.

3 kommentarer:

Thea sa...

Vilken fin bild! Jag håller med om att det är svårt att fota solhattar, så då får man ju vara lite kreativ. Jag har också det tyget, jag tycker det är så somrigt och härligt. Passar fint till solhatt!

SiriR sa...

Kjempefin! Søtt stoff og fin modell.

h/saltaste bönan sa...

Vilka fina! Är det Burdanumret som är ute nu?