söndag 7 december 2008

Finbyxor

I senaste numret av Ottobre (2008/6) hittade jag ett par finbyxor som jag ville prova och som kunde passa nu när det är mycket glöggfester och så. En fördel med dem är att det är i resår i midjan och alltså sitter uppe mycket bättre än vissa andra finbyxor som vi provat. Det rekommenderade materialet var peppartweed, vilket inte ens personalen i tygaffären visste vad det var! Jag använde istället en ullblandning som var mjuk (vilket är en förutsättning för att Storebror ska sätta på sig kläder).
Iallafall, jag sydde ett par bysor till Lillebror (st. 74) och ett par till Storebror. Han drar vanligtvis st. 104 men mönstret fanns bara upp till 92. Jag ändrade ingenting i vidden (eftersom han är ganska smal) men la till 8 cm på längden.
Byxorna blev bra och jag är nöjd, men kommer att få ta in resåren i midjan eftersom de blev lite för stora. Det jag gillade mest med dem är byxslutet med knäppningen, det ser både gulligt ut och är praktiskt (de snubblar inte på byxorna). Jag kommer definitivt att sy fler byxor i den här modellen.

3 kommentarer:

Vindling sa...

Dom var jättefina!

Bustråden sa...

vad fina, rolig och bra modell!

Solveig Lövendahl sa...

Hej! Vad mycket fint du syr! Härligt med pojkar med färg!