söndag 14 december 2008

Tråkiga men perfekta mössor!

De här mössorna sydde jag från boken Baby cool- sy nytt av gammalt. Jag har sytt några modeller från den och det största problemet tycker jag är att storlekarna är helt knasiga. Som med de här mössorna. Lillebror har st. 74 på sina kläder, men har ett ganska stort huvud, vilket gjorde att jag inte trodde att det skulle fungera med st.74 på mössan. När jag sedan sytt klart den visade det sig att den var enorm!! Jag försökte då sätta en muddkant runt om den (som jag sträckte ut nästan så mycket som det gick), och trots det är mössan nästan för stor på Storebror (3,5 år). Så jag sydde en till mössa i st. 62/68. Och provade och sydde in och grejade och satte muddkant på den också (fast det inte var så i mönstret). Och till sist passade mössan perfekt! Jag satte även i en tryckknapp, efter att jag tog kort på den. Det negativa är ju att den är så tråkig! Extremt anonym. Men eftersom den sitter så bra och verkligen är skön och varm så överväger det positiva.
Jag sydde den i någon ylleblandning (lite elastisk) och fodrad i ett sweatshirttyg. Båda köpt på Calletex.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Samma erfarenhet har jag på det mössmönstret. De andra kläderna i boken är också stora men mössan är ENORM.
/Klockarbarn

plyschmyran sa...

Jaså! Det är ju lite irriterande att boken vänder sig till de som inte är så vana sömmerskor, och sedan stämmer inte mönsterna.

Krimskrams sa...

Jättefina mössor tycker jag! Inte alls tråkiga :-)
Jag har samma problem med mönstren i baby cool. Gjorde hängslebyxor i storlek 74/80 som blev alldeles för stora...

plyschmyran sa...

Jenny:
Kanske inte jättetråkiga, men lite anonyma. Men som sagt, efter alla ändringar så sitter den perfekt. Synd bara att jag inte skrev upp vad jag ändrade...