torsdag 23 april 2009

Tipspromenad!

Utmanad!
Jag har blivit utmanad av odandulky! Retro Elephant startade den och den innebär detta:


Du som blir utmanad skall (denna text får kopieras):
Tipsa om ett sömnadstillbehör, t.ex. tyger, saxar, snedslå, symaskiner, knappar, trådar, pressarfötter osv.. Det kan vara något som är mycket prisvärt, bra kvalitet eller något hjälptillbehör som du tycker är väldigt bra samt varför. Man får också gärna berätta var man får tag på saken. Har du mer än en sak som du vill berätta om så går det givetvis bra.
Sen kan ytterligare (om du vill) dela med dig ett tips när det gäller sömnad, ett praktiskt tips. Det behöver inte vara något avancerat (med massa bilder), bara ett litet tips.

När du svarat på frågorna så skall du skicka vidare utmaningen till 4 stycken nya personer med sömnad som hobby. Du skall meddela personen att du utmanat denne samt länka till personens blogg.

Oj, detta är lite svårt för mig, därför har jag dröjt med svaret. Jag har inte många prylar alls, en enkel Singer symaskin och ingen overlock än så länge (tar TACKSAMT emot tips på prisvärd okrånglig maskin). Jag har heller inga speciella flashiga saker så det får istället bli andra tips.
1. Skaffa ett BRA strykjärn! Det kan man ju ha användning av även när man inte syr (säger hon som nästan aldrig stryker kläder). När jag tex syr skjortor är jag extremt noga med att stryka allt, har man varit noga med manchetter och kragen så går allt så enkelt!
2. Köp tygerna som du allra helst vill ha! Även om de är lite (mycket, hmm...) dyrare så tycker jag att det är värt det, med tanke på så mycket tid man lägger ner. Dessutom är det så irriterande när tyget är av dålig kvalité och blir noppigt eller tappar färgen.
3. Prova dig fram vilket vliseline som passar bäst. Länge trodde jag att det bara fanns en typ, och den visade sig vara alldeles för styv för barnkläder. Nu använder jag den mjukaste till barnkläder och det tycker jag är perfekt.
4. Klipp sönder gamla plagg och sy om. Många av Storebrors plagg har jag slaktat och sytt om till Lillebror. Byt ut muddar och halsmudden så blir allt så mycket roligare.

OK, kommer inte på något mer. Har sett att denna utmaning har stannat, så jag skickar inte vidare den. Skulle dock behöva tips på hur man kan sy samtidigt som två vilda barn försöker distrahera en. Den som har ett tips som fungerar (och då gills det inte att sätta på en film (för små) och proppa i dem godis), kommer jag att vara evigt tacksam till.

Inga kommentarer: